zondag 28 februari 2016

Haulerwijk

Opdracht: Schrijf een beeldend lied over je geboortedorp

Haulerwijk


De eerste achttien mooie jaren van mijn leven
woonde ik in Haulerwijk, u kent het allemaal?
ik woonde aan de vaart, zo noemden wij het water
maar buiten Friesland zeggen ze kanaal

kHerinner me de strenge winters op het ijs
wij op onze houtjes en zelfs mien heit deed mee
de koek en zopie tent precies voor onze deur
de snert was niet te vreten maar het ging om het idee

3 scholen in het dorp, vlak bij elkaar
Een goede, een half goede en een slechte
ik zat natuurlijk op de goede variant
gereformeerd; dat was toch wel het echte

Er was slechts één groot kruispunt in het dorp
die werd eens vervangen voor een rotonde
dat was voor mij toen nogal onbekend
dus met examen fietste ik de omgekeerde ronde..

De buurtsuper waar ik jaren werkte;
die eigenaar wist echt alles van z’n klant.
Ik weet zelfs het verhaal van een man die hem vroeg:
“zeg helpt u me even; wat gebruikt mijn vrouw voor maandverband?”

De kroegen en de café’s daar mocht ik niet naar binnen,
al smeekte ik m’n ouders en vroeg ik het heel lief.
Een drankje mocht dan nog wel eens in de sportkantine
u begrijpt, ik werd ineens vreselijk sportief.

Op zondagochtend hoorde je de klokken
het halve dorp trok op; elk naar zijn eigen kerk
zoveel mensen, zoveel wensen, ieder zn eigen gebouw
maar zoveel goden, dat leek me wel wat sterk.

Op de begraafplaats van het dorp, daar lig ik zelf ook een beetje.
op mn 19e begroeven we daar mijn vriendin.
M’n mooie onbezorgde jeugd is toen met haar daar gestorven;
ik vertrok, en Haulerwijk werd een herinnering.

Inmiddels bijna vijftien jaren verstreken
Het dorpje is nog steeds slechts een stipje op de kaart,
maar toch oprecht en niet zonder emotie zeg ik:
Haulerwijk, je was de moeite waard.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten